انواع عایق حرارتی
در ادامه میخوانید :

در این مقاله قصد داریم تا در مورد انواع عایق ها با شما عزیزان صحبت کنیم. بعد از مطالعه این مقاله با انواع عایق ها و کاربری هر عایق ها آشنا خواهید شد. همچنین در مورد عایق هایی که در تاسیسات کاربرد دارند در مقاله بعد با شما صحبت خواهیم کرد.

انواع عایق ها

زمانی که شما قصد عایق کردن منزلتان را دارید, می توانید از میان انواع گوناگون و متعددی از عایق ها یکی را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین نوع عایق, شما ابتدا باید پارامترهای زیر را مد نظر داشته باشید:

  • شما می خواهید در چه مکانی عایق را نصب کنید و اینکه کجا نیازمند عایق سازی است.
  • مقدار R پیشنهاد شده برای مکان هایی که می خواهید عایق را نصب کنید چیست؟

نصب عایق ها

ماکزیمم عملکرد حرارتی یا مقدار R یک عایق به نصب درست و مناسب عایق بسیار وابسته است. صاحبخانه ها می توانند بعضی انواع عایق ها را خودشان نصب کنند – علی الخصوص عایق های لایه ای, تخته ای و پارچه ای.  دیگر انواع عایق ها نیازمند نصاب حرفه ای هستند (عایق های از نوع فوم مایع هم نیازمند نصاب حرفه ای هستند).

زمانی که یک نصاب حرفه ای را استخدام می کنید:

  • تخمین های مربوط به هزینه را از طریق پیمانکاران متعدد بدست آورید.
  • از پیمانکاران در مورد تجاربشان در زمینه نصب محصول مورد نظرتان پرس و جو کنید.
  • در مورد سرویس های آب بندی هوا و هزینه آن از پیمانکار سوال کنید چون آب بندی کردن سرویس های آب به منظور جلوگیری از نشتی قبل از نصب عایق, ایده خوب و قابل تاملی است.

به منظور نصب عایق لایه ای, شما می توانید ضخامت بت (تیکه ای از الیاف شیشه ای که در عایق ساختمان استفاده می شود) را اندازه گیری کنید و فواصل بین خود بت ها و فواصل بین بت ها و فارمینگ ها را چک کنید. به علاوه, نظارت داشته باشید که عایق حول اجزا و لوازم ساختمان مثل باکس های الکترونیکی, به سفتی پیچیده شده باشد. به منظور ارزیابی کردن عایق هایی که از نوع اسپری شونده هستند, عمق عایق را اندازه بگیرید و فواصل و گپ ها را در پوشش مورد نظر, چک کنید.

اگر شما قصد دارید که خودتان نصب عایق را انجام دهید, دستورالعمل های ارائه شده توسط سازندگان را رعایت کنید و موارد ایمنی را به دقت مطالعه کرده و انجام دهید. دستورالعمل هایی تحت عنوان “خودت آن را انجام بده” در مورد عایق هایی از نوع فایبرگلاس و پشم شیشه, موجود و در دسترس هستند.

پیشنهاد می شود که در رابطه با عایق های از نوع سلولزی یک نصاب حرفه ای را استخدام کنید, ولی اگر در منطقه شما نصاب حرفه ای مناسب نبود و یا به هر دلیلی خواستید که خودتان شخصا این کار را انجام دهید, ممکن است دستورالعمل هایی را که سازندگان ارائه کرده اند را بیابید و مطالعه کنید.

عایق کاری ساختمان با انواع عایق های مختلف
عایق کاری ساختمان با انواع عایق های مختلف

۱- عایق لایه ای: عایق بت و رول

این عایق از رایج ترین انواع عایق است و عایقی است که به طور گسترده ای در دسترس همگان است. آن متشکل از الیاف انعطاف پذیراست. این الیاف انعطاف پذیر می توانند از جنس شیشه, پلاستیک, کتان و پشم گوسفند باشند. عایق های پشم شیشه و پشم سنگ و عایق های الاستومتری از این نوع عایق ها هستند.

عایق بت و رول، از رایج ترین انواع عایق
عایق بت و رول، از رایج ترین انواع عایق

۲- عایق بلوک بتنی

بلوک های بتنی برای فوندانسیون خانه ها و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند و راه های متعددی برای عایق کردن آنها وجود دارد. اگر هسته و مرکز آنها, به دلایل ساختاری, با فولاد و بتن پر نشده باشد, می توانیم آنها را با عایق پر کنیم که این امر باعث می شود که متوسط مقدار R دیوار بالا برود. با این حال, مطالعات میدانی و شبیه سازی های کامپیوتری نشان می دهند که هسته های پرشده از هر نوع ماده, صرفه جویی در سوخت کمی را ایجاد می کند, چون حرارت میل دارد از طریق بخش های جامد دیوارها منتقل و هدایت شود.

بسیار موثر و کارآمد خواهد بود که عایق ها را بر روی سطوح بلوک ها هم از سمت داخل و هم از سمت خارج دیواره ها و فوندانسیون, نصب کنیم.

عایق بلوک بتنی
عایق بلوک بتنی

۳- فوم تخته ای یا فوم صلب

فوم تخته ای می تواند برای عایق کردن هر قسمتی از خانه که مد نظر شماست مورد استفاده قرار بگیرد, این قسمت می تواند سقف خانه باشد یا فوندانسیون و پی خانه. این نوع عایق برای عایق کردن دیواره های خارجی و دیواره های داخلی زیرزمین و کاربردهای خاصی مثل دریچه های اتاق های زیرشیروانی, کاربردی و موثر هستند. آنها مقاومت گرمایی خوبی را فراهم می کنند (به طوری که در مقایسه با دیگر انواع عایق ها با ضخامت یکسان, مقاومت گرمایی را به اندازه ۲ برابر حالت معمول را ایجاد می کنند), و انتقال حرارت از طریق عناصر ساختاری را کاهش می دهند. رایج ترین مواد برای ساخت این نوع عایق شامل پلی استیرین و پلی اورتان, هستند.

۴- عایق سازی با فرم های بتنی

عایق سازی با فرم های بتنی (ICF) اساسا برای دیوارهای بتنی طرح ریزی شده اند. حضور این نوع عایق ها باعث می شود که دیوارها دارای مقاومت حرارتی بالایی باشند و R آنها در حدود ۲۰ خواهد بود. اگرچه این نوع عایق ها در خانه هایی که از بتن در ساخت آنها استفاده شده, کاربرد دارند ولی ظاهر این خانه ها بسیار شبیه به خانه های سنتی تیرچوبی هستند.

سیستم های ICF شامل تخته فوم های به هم بسته شده یا درهم تنیده شده و بلوک هایی با عایق فوم که مرکز و هسته آنها سوراخ و خالی است, می شوند. تخته فوم ها با استفاده از پلاستیک به هم بسته شده اند. قبل از اینکه بتن را بریزیم می توانیم همراه با تخته فوم ها میله های فولادی را هم اضافه کنیم تا استحکام بهتری را بدست آوریم. زمانی که از بلوک های فومی استفاده می کنیم, میله های فولادی اغلب در داخل هسته های سوراخ و توخالی جای می گیرند تا به دیوار استحکام بالایی ببخشند.

موارد ذکر شده را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

عایق سازی با فرم های بتنی از انواع عایق ها
عایق سازی با فرم های بتنی از انواع عایق ها

۵- عایق پوشالی و پفی

عایق پوشالی شامل ذرات کوچکی از الیاف, فوم یا دیگر مواد است. این ذرات ریز و کوچک یک عایق را شکل می دهند که می توانند در هر فضایی بدون به مخاطره انداختن ساختار یا پرداخت کاری ها, مورد استفاده قرار بگیرند. همین ویژگی باعث شده است که این نوع عایق نسبت به انواع دیگر, در مکان هایی که عایق کردن آنها دشوار است, بسیار مناسب باشند.

رایج ترین انواع موادی که می توانند برای عایق های پوشالی مورد استفاده قرار بگیرند شامل سلولز, فایبرگلاس, و پشم شیشه می شوند. تمام این مواد با استفاده از زباله های بازیافتی تولید می شوند. سلولز از کاغذ روزنامه بازیافت شده تولید می شود. اغلب فایبرگلاس ها از شیشه های بازیافتی تولید می شوند و پشم شیشه نیز معمولا از زباله های صنعتی بازیافتی, شکل می گیرد.

در مواردی که عایق مورد نظر از نوع پوشالی است, هر سازنده باید مقدار R مربوط به محصولش را در دانسیته مقرر و مشخص اندازه گیری کند و چارت هایی را ارائه کند که نشان دهنده حداقل ضخامت, حداقا وزن در هر فوت مربع و مساحت پوشانندگی در هر گنجایش, باشند.

۶- سیستم های عایق انعکاسی و سدهای تابشی

برخلاف بسیاری از عایق های مرسوم و رایج که در مقابل جریان حرارت رسانشی و همرفتی مقاومت می کنند, سدهای تابشی و عایق انعکاسی با مکانیزم بازتابش حرارت عمل می کنند. سدهای تابشی در خانه ها نصب می شوند, مخصوصا در اتاق های زیر شیروانی, تا حرارت و گرمای ایجاد شده در فصل تابستان را کاهش دهند و در نتیجه هزینه های مربوط به سرمایش را کم کنند. عایق های انعکاسی نیازمند صفحه ها و سطوح انعکاسی هستند, مثل فویل های آلومینیومی.

سدهای تابشی در مناطقی که آب و هوای خیلی گرم دارند, مخصوصا وقتی که لوله های هوای سرد در اتاق زیرشیروانی تعبیه شده اند, بسیار موثر  کارآمد هستند. بعضی مطالعات نشان می دهند که نصب سیستم سدهای تابشی در مناطقی که آب و هوای گرم و آفتابی دارند,  می تواند هزینه های سرمایش را تا حدود ۵% تا ۱۰% کم کند.

۷- عایق الیاف تخته ای صلب

الیاف صلب یا تخته الیاف دار حاوی فایبرگلاس یا پشم شیشه است و اصولا در عایق کردن لوله های هوا در خانه به کار می روند. آنها همچنین در مواردی که نیاز به عایق کردن تجهیزی که دمای بسیار بالایی دارد, حس می شود به کار می آیند. ضخامت این نوع عایق ها معمولا در رنجی در حدود ۱ اینچ تا ۲.۵ اینچ هستند.

مقایسه انواع عایق ها

در جدول زیر مقایسه ای میان انواع عایق ها صورت گرفته که بررسی و خواندن آن خالی از لطف نیست.

مقایسه انواع عایق ها
نوعموادمواردی که قابل اجرا هستنروش‌های نصبمزایا
پتویی: بت و رولفایبرگلاس
پشم معدنی (سنگ یا سرباره).
الیاف پلاستیک
الیاف طبیعی
دیوارهای ناتمام، از جمله دیوارهای فونداسیون
کف و سقف
بین گل میخ ها، تیرچه ها و تیرها نصب می شودخودتان آن را انجام دهید.
مناسب برای فاصله استاندارد گل میخ و تیرچه که نسبتاً عاری از انسداد است. نسبتا ارزان.
عایق بلوک بتنی و بلوک های بتنی عایقفوم برد، برای قرار دادن در خارج از دیوار (معمولاً ساخت و ساز جدید) یا داخل دیوار (خانه های موجود):
برخی از تولید کنندگان دانه های فوم یا هوا را در مخلوط بتن برای افزایش R-value استفاده می کنند
دیوارهای ناتمام، از جمله دیوارهای فونداسیون
ساخت و ساز جدید یا بازسازی اساسی
دیوارها (بلوک های بتنی عایق)
نیاز به مهارت های تخصصی دارد
بلوک های بتنی عایق گاهی اوقات بدون ملات روی هم چیده می شوند (به صورت خشک انباشته شده) و به صورت سطحی چسبانده می شوند.
هسته های عایق باعث افزایش R-value دیوار می شود.
عایق کاری خارج از دیوار بلوک بتنی جرم را در فضای مطبوع قرار می دهد که می تواند دمای داخل را تعدیل کند.
واحدهای بنایی بتن هوادهی اتوکلاو شده و بنایی بتن سلولی اتوکلاو ۱۰ برابر عایق بودن بتن معمولی هستند.
فوم برد یا فوم سفت و سختپلی استایرن
پلی ایزوسیانورات
پلی اورتان
فنولیک
دیوارهای ناتمام، از جمله دیوارهای فونداسیون
کف و سقف
سقف های با شیب کم رونمایی نشده
کاربردهای داخلی: برای ایمنی در برابر آتش باید با تخته گچی ۱/۲ اینچی یا سایر مواد مورد تایید کد ساختمانی پوشانده شود.
کاربردهای خارجی: باید با روکش ضد آب و هوا پوشانده شود
ارزش عایق بالا برای ضخامت نسبتا کم.
می تواند اتصال کوتاه حرارتی را در صورت نصب مداوم روی قاب ها یا تیرچه ها مسدود کند.
قالب های عایق بتنی (ICF)تخته های فوم یا بلوک های فومدیوارهای ناتمام، از جمله دیوارهای فونداسیون برای ساخت و ساز جدیدبه عنوان بخشی از سازه ساختمان نصب شده است
هسته ها در بلوک ها معمولاً با بتن پر می شوند تا اجزای ساختاری دیوار را ایجاد کنند
عایق به معنای واقعی کلمه در دیوارهای خانه ساخته می شود و مقاومت حرارتی بالایی ایجاد می کند.
سیستم انعکاسیکاغذ کرافت با روکش فویل، فیلم پلاستیکی، حباب های پلی اتیلن یا مقوادیوارها، سقف ها و کف ناتمامفویل ها، فیلم ها یا کاغذهایی که بین گل میخ ها، تیرچه ها، تیرچه ها و تیرهای قاب چوبی نصب شده اندخودتان آن را انجام دهید.
مناسب برای قاب بندی در فواصل استاندارد.
اگر قاب بندی نامنظم باشد یا اگر انسداد وجود داشته باشد، فرم حباب مناسب است.
اثربخشی بیشتر در جلوگیری از جریان گرما به سمت پایین، به فاصله و تعداد فویل ها بستگی دارد.
عایق فیبری یا الیافی سفت و سختفایبرگلاس
پشم معدنی (سنگ یا سرباره).
کانال ها در فضاهای بدون قید و شرط
سایر مکان‌هایی که به عایق‌هایی نیاز دارند که می‌توانند دماهای بالا را تحمل کنند
پیمانکاران HVAC عایق را به کانال‌ها در مغازه‌های خود یا در محل کار میچسبانندمی تواند دمای بالا را تحمل کند
فوم پاشیده شدهسیمانی
فنولیک
پلی ایزوسیانورات
پلی اورتان
دیوار موجود محصور شده
حفره های دیواری
کف اتاق زیر شیروانی ناتمام
با استفاده از ظروف اسپری کوچک یا در مقادیر بیشتر به عنوان محصول اسپری شده تحت فشار (فوم در محل) اعمال می شودبرای افزودن عایق به نواحی نهایی موجود، نواحی با شکل نامنظم و اطراف موانع مناسب است.
پانل های عایق سازه ای (SIP)فوم برد یا هسته عایق فوم مایعدیوارها، کف ها و سقف های ناتمام برای ساخت و سازهای جدیدکارگران ساختمانی SIP ها را در کنار هم قرار می دهند تا دیوارها و سقف خانه را تشکیل دهندخانه های ساخته شده با SIP در مقایسه با روش های ساخت و ساز سنتی تر، عایق برتر و یکنواختی را ارائه می دهند. آنها همچنین زمان کمتری برای ساختن دارند.

در این مقاله سعی شد تا شما عزیزان با عایق های حرارتی و کاربرد آنها آشنا شوید. استفاده از هر کدام از این انواع عایق در شرایط مناسب و کاربری مربوطه، قطعا تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و افزایش راندمان عایق مربوطه خواهد داشت.

۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *