لوله کشی آب سرد و گرم
در ادامه میخوانید :

آموزش لوله کشی آب سرد و گرم

لوله کشی آب سرد و گرم بسته به نوع ساختمان که تجاری یا مسکونی است و تعداد واحدها، انواع مختلفی دارد. لوله کشی سرد و گرم ساختمان باید از همان ابتدا به صورت حرفهای و با رعایت اصول شیر آب سرد و گرم انجام شود. چرا که در صورت عدم اجرای صحیح این کار، خرابی لوله ها منجر به هزینه‌های گزاف و اضافی و آسیب به معماری خانه شما خواهد شد. شاید با نقشه لوله کشی تاسیسات، عکس لوله کشی ساختمان و ترفندهای لوله کشی بتوان مشکل ساختمان را برطرف کرد.

لوله پلیکا و اتصالات UPVC ستاره پلیمر گلپایگان (امپراطور گلپایگان)

آموزش لوله کشی آب سرد و گرم به روش کلکتوری

در مجموع دو روش کلی برای لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان وجود دارد یک روش سنتی و قدیمی است که با استفاده از لوله‌های گالوانیزه و چندین اتصالات دیگر انجام می‌شود. روش دیگر کلکتوری است که این روش به دلیل استفاده از لوله‌های ۵ لایه از کیفیت و مزیت‌های بیشتری نسبت به روش سنتی لوله کشی سرد و گرم برخوردار است.

ماهم باتوجه به افزایش کارکرد روش کلکتوری لوله کشی سرد و گرم ساختمان روش انجام آن را به طور مختصر توضیح خواهیم داد قابل ذکر است که این آموزش ساده از لوله کشی آب سرد و گرم است و برای انجام کار لوله کشی سرد و گرم باید تجربه و دوره‌های عملی گذرانده شود.

مرحله اول: برای هر طبقه باید یک انشعاب اصلی آب از کلکتور اصلی در نظر بگیرید معمولا از درون داکتی از پیش مشخص شده این لوله‌ها را با سایر حداقل ۲۵ و حداکثر ۳۲ بسته به میزان مصرف ساختمان بکشید و تا پای جعبه کلکتوری که ساخته و آماده کرده‌اید انتقال دهید.

مرحله دوم: لوله انشعاب اصلی را به ورودی کلکتور آب سرد ساختمان اتصال دهید. از خروجی کلکتور آب سرد یک انشعاب دریافت و تا محل تعبیه پکیج بکشید و با لوله در انتها خمی بزنید و لوله‌ را تا ارتفاع مناسب اجرا کنید. همیشه ارتفاعات لوله‌ها را با توجه به میزان کف سازی کم و زیاد می‌کنید.

مرحله سوم: یک لوله هم با همان قطر باید از زیر پکیج به ورودی آب گرم بکشید. البته پکیج دو لوله دیگر هم نیاز دارد که برای کلکتور آب گرمایشی است و ربطی به لوله‌کشی آب ساختمان ندارد. چون کلکتور هم آب گرم دارد و هم آب سرد، باید از این کلکتور مسیرهای خود را مشخص کنید و لوله‌ها را به مناطق مصرف ساختمان بکشید.

از ترفندهای لوله کشی ساختمان چه می‌دانید؟

در برخی از موارد سرویسکاران با بررسی سیستم لوله کشی ساختمان به این نتیجه می‌رسند که برای رفع مشکل لوله کشی گرم و سرد نیاز به تعویض کامل سیستم لوله کشی نیست و تنها با چند کار تعمیری ساده به راحتی می‌توانید این مشکل را رفع کنند.

۵ نمونه از این مشکلات را در غالب ترفندهای لوله کشی ساختمان برای شما گردآوری کردیم که مطالعه آن‌ها می‌تواند شما را در لوله کشی سرد و گرم ساختمان به خوبی کمک کند.

ترفند اول: مشکلات لوله کشی سرد و گرم در حمام

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است در حمام پیش آید، چکه کردن آب از لوله‌ها است. این مشکل به احتمال زیاد ناشی از اتصالاتی است که به خوبی محکم نشده‌اند.

راهکار: برای حل آن کافی است تا به طور کامل شیر آن بخش را باز کرده و یک نوار لاستیکی را به دور آن بپیچید تا از چکه کردن آب جلوگیری شود.

ترفند دوم: رفع گرفتگی لوله

از این به بعد اگر با مشکل گرفتگی جزئی لوله و چاه آب یا فاضلاب مواجه شدید، احتیاجی به تعویض کل سیستم لوله­ کشی نخواهید داشت.

ابتدا با کمک یک لوله باز کن خانگی (ترکیب جوش شیرین و سرکه) یا شیمیایی و سپس با استفاده از خدمات لوله بازکنی اقدام به رفع گرفتگی لوله کنید اگر مشکل رفع نشد و لوله شما به طور مرتب دچار گرفتگی می‌شود باید اقدام به تعویض لوله کنید.

 

ترفند سوم: رفع نشتی لوله سرد و گرم

اگر لوله سرد و گرم شما دچار نشتی شد لزوما نیاز به تعویض نیست و می‌توان به کمک چند مواد ساده این نشتی را برطرف کرد البته این در مواردی است که نشتی زیاد و قابل تعمیر نباشد.

راهکار: در بازار چسب‌هایی به اصطلاح همه کاره وجود دارند که برای رفع مشکلات لوله کشی به کار برده می‌شوند. این چسب‌ها می‌توانند مشکلاتی مانند نشتی لوله را برطرف کنند همچنین شما می‌توانید به جای چسب از نوار آب بندی یا نوار تفلون که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود استفاده کنید. با پیچاندن سه یا چهار دور از این نوار، می‌توانید نتیجه مطلوب خود را کسب کنید.

ترفند چهارم: اتصال محکم لوله کشی آب سرد و گرم

گاهی اوقات هرچه برای محکم کردن لوله‌ها تلاش می‌کنید بی فایده است و لوله‌ها به اندازه کافی محکم نمی‌شوند. گاهی نیز به نظر می‌رسد لوله‌ها اتصالات بیش از حد محکمی داشته و باز کردن آن‌ها غیر ممکن است. در هر دو حالت شما می‌توانید از حرارت برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

راهکار: برای این کار کافی است تا از یک مشعل پروپان استفاده کرده و قبل از کار کمی لوله‌ها را حرارت دهید. همانطور که می‌دانید از این روش فقط می‌توان برای انواع لوله‌های فلزی استفاده کرد و به کار بردن این ترفند برای لوله‌های گاز و یا لوله‌ها و اتصالات پلاستیکی بسیار خطرناک است.

ترفند پنجم: افزایش کارایی لوله‌ آبگرمکن

جمع شدن رسوبات آب درون لوله‌های آبگرمکن یکی دیگر از مشکلاتی است که برخی بر این باورند که تنها راه چاره برای رفع این مشکل تعویض سیستم لوله کشی سرد و گرم آبگرمکن است. با توجه به هزینه‌ی بالای لوله کشی سرد و گرم این گزینه به عنوان گزینه آخر برا رفع رسوبات در آبگرمکن بدانید.

راهکار: فقط کافی است در بازه‌های زمانی سه یا چهار ماهه مخزن و لوله آبگرمکن خود را شست و شو دهید. برای این کار ابتدا آبگرمکن را خاموش کرده و لوله تخلیه آن را درون یک ظرف قرار دهید. سپس با استفاده از یک بطری آب شروع به شستشو دادن مخزن و لوله‌های آبگرمکن کنید.

  • انواع لوله‌های مجاز برای لوله کشی آب سرد و گرم

انواع لوله‌های مجازی که برای لوله کشی سرد و گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل موارد زیر است. انواع دیگر لوله‌های غیر فلزی در صورتی می‌توانند در لوله کشی مورد استفاده قرار بگیرند که تایید مراکز بهداشتی معتبر را گرفته باشند و با استانداردهای حداکثر فشار و دما نیز سازگار باشند.

  1. لوله‌های فولادی گالوانیزه
  2. لوله‌های مسی
  3. لوله‌های پلی اتیلن مشبک(PEX)
  4. لوله‌های پلی اتیلن مشبک آلومینوم-پلی اتیلنمشبک (PEX-AL-PEX)
  5. لوله‌های پلی اتیلن با دمای بالا(PE-RT)
  6. لوله‌های پنج لایه پلی اتیلن با دمای بالا
  • نکات فنی و ایمنی در لوله کشی گرم ساختمان
  1. لوله کشی باید کوتاه ترین مسیر را داشته باشد و با کمترین پیچ و خم موازی و یا عمود بر دیوارهای ساختمان اجرا شود.
  2. در ساختمان مسکونی لوله‌های آب نباید در کنار لوله‌های فاضلاب نصب شوند. چرا که بر اثر گذر زمان و پوسیدگی لوله‌ها، امکان آلودگی آب آشامیدنی وجود خواهد داشت.
  3. در صورتی که نصب لوله‌های آب در کنار لوله‌های فاضلاب اجتناب ناپذیر باشد، باید فاصله مناسب بین آن‌ها رعایت شود. لوله فاضلاب در لوله کشی افقی، باید زیر بقیه لوله‌ها نصب گردد.
  4. لوله کشی باید نزدیک دیوارها، تیغه‌ها و سقف‌ها اجرا شود. در اجرای لوله‌ها به صورت کف خواب نیز محل لوله‌های عمودی باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که طول لوله کف خواب به حداقل ممکن برسد.
  5. لوله کشی نباید در بالای دستگاه‌های برقی اجرا شود. در صورت اجتناب ناپذیر بودن این کار، حتما در زیر لوله‌ها، سینی قطره گیر نصب شود تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.
  6. پیش از اجرای لوله کشی، مسیرهای عبور لوله را باید با بقیه مسیرهای برقی، ساختمانی و مکانیکی مطابقت دهید. این کار مانع دوباره کاری‌های احتمالی می‌شود.
  7. لوله‌ها در صورتی که قرار است زیر سقف یا در سقف کاذب قرار گیرند، باید در بالاترین ارتفاع ممکن اجرا شود.
  8. خطوط لوله به هیچ وجه نباید از داخل دود کش، کانال هوا، چاه آسانسور یا اتاق تابلوی برق عبور کند.

بیشتر بخوانید

نصب اتصالات در لوله کشی

نکات اجرایی لوله کشی فاضلاب

لوله کشی تاسیسات

سپتیک تانک چیست؟

اصول لوله کشی تاسیسات

استاندارد International Plumbing Code

لوله کشی فاضلاب و ونت

لوله کشی آب مصرفی ساختمان

شیب لوله کشی فاضلاب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *