انواع لوله های پلیکا - UPVC, CPVC, OPVC و MPVC
در ادامه میخوانید :

انواع لوله پلیکا، مطلبی است که در این مقاله قرار است در مورد آن صحبت کنیم. شکی نیست که بخش بزرگی از تاسیسات آپارتمان ها و یا ساختمان های اداری، لوله کشی فاضلاب آن است. از هر کسی که با طراحی و اجرای سیستم های فاضلابی دست و پنجه نرم کرده است، بپرسید به شما میگوید که حتی یک لوله نامناسب یا بی کیفیت می تواند باعث آسیب زیاد و دردسر طولانی مدت برای صاحبان خانه شود. از این رو استفاده از لوله های پلیکا (PVC) با کیفیت و مطمئن، خیال شما را از این بابت راحت خواهد کرد.

شرکت ستاره پلیمر گلپایگان ارائه دهنده لوله پلیکا (UPVC) استاندارد و با کیفیت بالا 

بهترین راه برای اطمینان از سیستم لوله کشی ساختمان استفاده از بهترین لوله های UPVC است. لوله های پلاستیکی UPVC به دلیل مقرون به صرفه بودن و دوام خود به استاندارد طلایی برای کارهای لوله کشی در سراسر جهان تبدیل شده اند.

فهرست مطالب

مقالات دیگر ما

دسته بندی انواع لوله پلیکا

لوله های پی وی سی به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. لوله های PVC-U غیر پلاستیک
  2. لوله های C-PVC (PVC کلردار)
  3.  لوله های PVC-O (PVC مولکولی گرا)
  4. PVC اصلاح شده

علاوه بر اینکه بسیاری از خواص انواع لوله پلیکا مشابه است، هر نوع PVC مزایای خاص خود را برای کاربردهای مختلف دارد.

انواع لوله پلیکا
انواع لوله پلیکا

لوله پلیکا یو پی وی سی (PVC-U)

PVC-U که از پرکاردترین انواع لوله پلیکا است، مخفف PVC unplasticised است، به این معنی که هیچ نرم کننده (US: plasticizer) به ترکیب PVC اضافه نشده است. پی وی سی غیر پلاستیکی به عنوان پی وی سی سخت نیز شناخته می شود. PVC-U رایج ترین نوع PVC برای لوله ها و اتصالات از جمله حمل و نقل آب آشامیدنی، خاک و زباله، فاضلاب ساختمان ها و زهکشی زیرزمینی و کاربردهای صنعتی است.

لوله ها و اتصالات ساخته شده از PVC-U مزایای زیادی نسبت به انواع لوله های پلیکا دارند. آنها یک انتخاب مطمئن برای حمل و نقل آب آشامیدنی، سبک با نصب آسان و مقرون به صرفه هستند. ویژگی های فنی  عبارتند از عملکرد مکانیکی بالا، دوام بالا (حداقل ۱۰۰ سال برای لوله های زیرزمینی)، مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض UV. علاوه بر این، لوله های PVC-U دارای پروفایل های زیست محیطی مطلوبی هستند و ۱۰۰٪ قابل بازیافت هستند.

لوله UPVC - انواع لوله پلیکا (UPVC Pipe)
لوله UPVC – انواع لوله پلیکا (UPVC Pipe)

سی پی وی سی (C-PVC)

دومین پلیکا از انواع لوله پلیکا، لوله های C-PVC که مخفف PVC کلردار است، میباشند. لوله ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC در بسیاری از مزایا با لوله های PVC-U مشترک هستند. هر دو برای استفاده از آب آشامیدنی ایمن هستند، مقاومت بالایی در برابر خوردگی، دوام بالا و مقاومت در برابر ضربه عالی دارند. با این حال، با محتوای کلر بالاتری نسبت به PVC-U معمولی، لوله ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC می توانند طیف وسیع تری از دما را تحمل کنند. این امر C-PVC را به گزینه ای محبوب برای سیستم های لوله کشی آب در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری تبدیل کرده است. C-PVC همچنین به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر از PVC-U است. لوله ها و اتصالات ساخته شده از C-PVC 100% قابل بازیافت هستند.

انواع لوله پلیکا -لوله CPVC
انواع لوله پلیکا -لوله CPVC

لوله پلیکا پی وی سی اُ PVC-O

این نوع از لوله پلیکا، پی وی سی مولکولی گرا (PVC-O) نتیجه یک فرآیند تولید است که ساختار آمورف PVC غیر پلاستیک (PVC-U) را به یک ساختار لایه ای تبدیل می کند.

PVC-O مزایای بسیاری از PVC-U مانند مقاومت در برابر خوردگی، حفظ کیفیت آب، کارایی و قابلیت بازیافت و تعادل بینظیر بین استحکام، سفتی و انعطاف پذیری را افزایش می دهد. لوله های ساخته شده از PVC-O به ویژه در مورد ظرفیت هیدرولیکی، شکل پذیری، انتشار ترک و مقاومت در برابر ضربه و خستگی مفید هستند. این بدان معنی است که PVC-O یک انتخاب عالی برای لوله های تحت فشار برای آب آشامیدنی است. PVC-O همچنین برای کاربردهای غیر شرب دفن شده مانند شبکه های آبیاری و پمپاژ فاضلاب بسیار مناسب است. لوله ها و اتصالات PVC-O 100% قابل بازیافت هستند.

لوله OPVC از انواع لوله های پلیکا
لوله OPVC از انواع لوله های پلیکا

پی وی سی اصلاح شده (PVC-M، PVC-HI، PVC-A)

اخرین دسته از انواع لوله های پلیکا، پی وی سی های اصلاح شده میباشند. این خانواده آلیاژهای ترموپلاستیک هستند که با افزودن عوامل اصلاح کننده سازگار به PVC تشکیل شده اند. عوامل اصلاح کننده چقرمگی، خواص ضربه و مقاومت در برابر رشد ترک را بهبود می بخشد که چقرمگی شکست و شکل پذیری مواد را بهبود می بخشد. این چقرمگی افزایش یافته، لوله‌های PVC اصلاح‌شده را قادر می‌سازد تا با دیواره‌ای نازک‌تر، با صرفه‌جویی در مواد بعدی و خواص هیدرولیکی بهبود یافته، تولید شوند. آلیاژسازی PVC با پلیمرهای اصلاح کننده باعث بهبود مقاومت در برابر ترک می شود. نتیجه به حداقل رساندن اثر متمرکز کننده های استرس مانند خراش است.

پی وی سی اچ آی (PVC-HI) از انواع لوله پلیکا اصلاح شده

PVC-HI مخفف عبارت High Impact PVC است. گرید PVC-HI با افزودن یک اصلاح کننده ضربه به PVC-U به دست می آید که مقاومت لوله ها را در برابر ضربات خارجی افزایش می دهد.

حداقل الزامات برای گرید PVC-HI دقیقاً در بخش ۵ استاندارد بین‌المللی ISO 6993-1 «سیستم‌های لوله‌کشی مدفون، پر ضربه پلی (وینیل کلرید) (PVC-HI) برای تأمین سوخت‌های گازی – قسمت ۱ تعریف شده است. این نوع لوله پلیکا برای حداکثر فشار کاری ۱ بار (۱۰۰ کیلو پاسکال)مناسب میباشد

ترکیبات:

لوله پی وی سی PVC-HI باید یکی از ترکیبات زیر باشد:

  1. مخلوطی بر پایه پی وی سی
  2. ترکیبی بر پایه پی وی سی
  3. یک کوپلیمر بر پایه پی وی سی
  4. ترکیبی از این انواع

نسبت اصلاح کننده ضربه در ترکیب باید حداقل ۷ درصد وزنی باشد.

استحکام طولانی مدت:

مقدار MRS PVC-HI باید حداقل ۱۸ مگاپاسکال باشد. انطباق با این الزام باید با استفاده از ارزیابی بلندمدت مطابق با ISO 9080 ثابت شود. آزمایش باید در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد، ۴۰ درجه سانتیگراد و ۶۰ درجه سانتیگراد برای دوره های حداکثر ۹۰۰۰ ساعت انجام شود. در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد هیچ زانویی نباید قبل از ۵۰۰۰ ساعت رخ دهد

دمای نرم شدن ویکات:

دمای نرم شدن ویکات PVC-HI باید حداقل ۷۶ درجه سانتی گراد باشد. K-value مورد استفاده برای ساخت PVC-HI باید حداقل ۶۵ باشد.

مقاومت در برابر ضربه پس از هوازدگی اشعه ماوراء بنفش:

نمونه لوله هوازدگی UV از PVC-HI نباید در هنگام پرتاب ضربه گیر با جرم مشخص از ارتفاع مشخص شکسته شود.

مقاومت در برابر مواد تشکیل دهنده گاز:

در نمونه لوله PVC-HI که در معرض تتراهیدروتیوفن و n-هگزادکان قرار گرفته است، هیچ گونه خراش عمقی بیشتر از ۳۰ میکرومتر نباید مشاهده شود.

انتقال گاز طبیعی و هیدروژن با PVC-HI

PVC-HI که یکی دیگر از انواع لوله پلیکا اصلاح شده است با استاندارد ISO 6993-1 مطابقت دارد. (به بخش ۱۲ استاندارد مراجعه کنید). تنها این گرید از انواع لوله های پلیکااز اواخر دهه ۷۰ برای لوله های تامین گاز طبیعی پذیرفته شده است. ۶۰۰۰۰ کیلومتر لوله PVC-HI فقط در هلند نصب شده است.

مطالعات نشان می دهد که خطوط لوله PVC-HI جدید و موجود برای حمل و نقل هیدروژن مناسب هستند که می تواند به ستونی برای آینده انرژی سبز اروپا تبدیل شود.

مزایای استفاده از لوله های UPVC به جای PVC

لوله های پلیکا UPVC چیست و چگونه استفاده می شود؟

لوله های لوله کشی UPVC از پلی وینیل کلراید غیر پلاستیک شده ساخته شده اند که یک ماده کم دردسر و کم هزینه است که به طور گسترده در ساختمان ها برای توزیع آب آشامیدنی یا توزیع آب مصرفی در حمام، آشپزخانه، سینک، آزمایشگاه و غیره استفاده می شود. لوله های UPVC برای تامین آب از مخازن در مجتمع ها، خانه ها، ادارات، هتل ها، بیمارستان ها، اماکن عمومی نیز استفاده میشود. همچنین برای حمل و نقل آب شور در صنایع یا خطوط تولید در صنایعی مانند قند، کاغذ و غیره نیز کاربرد دارد. همانطور که میبینید لوله پلیکا UPVC یکی از پرکاربردترین انواع لوله پلیکا ها میباشد.

مزایای لوله های UPVC

بیایید به مزایای بسیاری که این نوع لوله پلیکا دارد با دقت بیشتری نگاه کنیم.

استحکام و دوام

لوله های UPVC دارای استحکام کششی و ضربه ای بالایی هستند که آنها را به یک راه حل طولانی مدت برای انواع نیازهای لوله کشی تبدیل می کند. آنها انعطاف پذیر هستند و قابلیت خمش عالی دارند که آنها را برای جابجایی در هنگام ساخت و ساز و همچنین در هنگام حوادثی مانند زلزله مناسب می کند. لوله های UPVC همچنین ضد زنگ و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که در کنار انعطاف پذیری آن ها باعث دوام فوق العاده آن ها می شود.

غیر سمی

مواد UPVC کاملاً پایدار و غیر واکنشی است و می تواند تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. این باعث می شود آن را به یک محیط ایده آل برای حمل آب آشامیدنی و فاضلاب تبدیل کنید.

نصب آسان و سبک

وزن لوله های UPVC کسری از وزن لوله های فلزی است. این ویژگی وزن سبک،جابجایی و حمل و نصب این مدل از انواع لوله پلیکا را آسان می کند.

مقرون به صرفه

وزن آنها جابجایی و حمل و نقل آنها را ارزان تر می کند و هزینه های نیروی کار را در طول نصب کاهش می دهد. همچنین، تولید خود مواد در مقایسه با فلز بسیار مقرون به صرفه تر است.

مقاوم در برابر نشتی

لوله های UPVC دارای طول های مختلف هستند که به حداقل رساندن تعداد اتصالات برای کارگران ساختمانی آسان تر می شود. این امر احتمال نشت را به حداقل می رساند. نیازی به جوشکاری یا فلزکاری ندارد زیرا اتصالات به سادگی مهر و موم شده اند.

حداکثر جریان

لوله های UPVC دارای سطح داخلی صافی هستند که اصطکاک داخل لوله را به حداقل می رساند و جریان آزاد و سریع آب را این نوع از لوله های پلیکا تضمین می کند.

مقالات دیگر ما در مورد لوله و اتصالات پلیکا! – فرآیند تولید لوله پلیکا ( U-PVC )- فرآیند تولید اتصالات پلیکا– مواد اولیه لوله و اتصالات پلیکا چیست؟- انواع لوله پلیکا – UPVC , CPVC , OPVC و MPVC- مهمترین خواص لوله های پلیکا– سایز و وزن لوله های پلیکا

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *