فاضلاب شهری و روستایی
در ادامه میخوانید :

فاضلاب خانگی شهری و روستایی، نحوه جمع آوری آنها و نکاتی که توی این سیستم ها باید رعایت بشن جزو اصلی ترین مطالب این پست هستند. فاضلاب هاب خانگی شهری و روستایی و صنعتی، قسمت عمده فاضلاب کشور رو تشکیل میدن و جمع آوری و انتقال صحیح آنها به نحو احسنت، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آشنایی با این بخش از سیستم های فاضلاب تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی انواع محل های تولید و شبکه های فاضلاب خانگی شهری و روستایی

  • محل های تولید فاضلاب های شهری و روستایی

به طور کلی فاضلاب ها و مواد زاید شهری و روستایی که وارد شبکه های جمع کننده فاضلاب میشوند از ۳ دسته کلی تشکیل میشوند :

الف) فاضلاب های انسانی یا خانگی

این دسته از فاضلاب ها که عمدتا در مناطق شهری و روستایی تولید میشوند به فاضلاب هایی اطلاق میگردند که از محل تجمع انسان ها مثل واحد های مسکونی، واحدهای تجاری و واحد های اداری و خدماتی از قبیل هتل ها و بیمارستان، مدارس، رستوران ها، مجموعه های ورزشی و غیره و فاضلاب های حاصل از پرورش دام و طیور خانگی روستاها تشکیل شده اند

ب) فاضلاب های صنعتی

به فاضلاب های حاصل از مصرف آب و مواد مصرفی در واحدهای صنعتی تولیدی و ضایعات حاصل از فرآیندهای تولیدی این واحدها فاضلاب صنعتی اطلاق میگردد. فاضلاب های حاصل از دامداری ها و سایر فعالیت های تولیدی دامی و کشاورزی در حد وسیع و صنعتی جزء این دسته از فاضلاب ها به حساب میآیند. بر خلاف فاضلاب های انسانی که دامنه تغییرات کمی و کیفی سرانه آنها از یک محل به محل دیگر چندان زیاد نمی باشد، کیفیت و کمیت سرانه تولید فاضلاب واحدهای تولیدی و صنعتی به شدت تابع محصولات تولید شده و مصرف شده در خط تولید آن واحدها بوده و دامنه بسیار گسترده ای دارد

ج) نشتاب های غیر مجاز

آب های غیر مجاز ورودی به شبکه های جمع آوری فاضلاب از دو دسته عمده تشکیل میشوند :

  • آب های زیرزمینی :

آب های زیرزمینی از محل اتصالات یا شکستگی لوله های جمع کننده و انشعابات فاضلاب، دیواره های آدم رو و لوله های با کیفیت پایین و غیره به داخل شبکه های جمع آوری فاضلاب نفوذ مینمایند. بالا بودن سطح آب های زیرزمینی منطقه و آب بند نبودن اتصالات و متعلقات شبکه باعث نفوذ آب های زیرزمینی به داخل شبکه جمع آوری فاضلاب میگردد.

  • آب های سطحی :

نفوذ آب های حاصل از جوی ها و یا سایر منابع به داخل شبکه جمع آوری فاضلاب از طرق مختلف از جمله ناودان ها و آبرو های حیاط منازل، در پوش آدم روها، اتصالات غیر مجاز و غیر صورت گرفته و باعث افزایش مقدار و بار هیدرولیکی شبکه های جمع آوری فاضلاب میگردد.

فاضلاب شهری و روستایی - ستاره پلیمر گلپایگان
فاضلاب شهری و روستایی – ستاره پلیمر گلپایگان

تفاوت های اصلی فاضلاب روستایی و فاضلاب شهری

برخی از ویژگی های فاضلاب های روستایی که آنها را از فاضلاب جوامع بزرگ و شهر ها متمایز میسازند عبارت است از :

  • سرانه تولید فاضلاب و به تبع آن، بده فاضلاب تولیدی کمتر است
  • کمیت فاضلاب تولیدی دارای نوسانات شدید هیدرولیکی بوده و تفاوت بین حداقل و حداکثر جریان فاضلاب زیاد است.
  • کیفیت فاضلاب نیز به تبع نوسانات شدید کمیت فاضلاب ثابت نبوده است و ممکن است تغییرات شدید داشته باشد.
  • زمان های وقوع حداقل و حداکثر جریان در مقایسه با شهرها و جوامع بزرگ متفاوت است.
  • کیفیت فاضلاب تولیدی شدیدا متاثر از کیفیت تولیدی از واحدهای مسکونی است.
  • به علت سرانه مصرف پایین آب معمولا غلطت آلاینده های آن بیشتر است.
  • وجود نوسانات کمی و کیفی در فاضلاب های تولیدی واحدهای مسکونی روستایی و ایجاد تفاوت بین کیفیت فاضلاب های روستایی در مقایسه با فاضلاب های شهری به علت انجام فعالیت هایی نظیر پرورش دام و طیور و تولید لبنیات و غیره و مواجه بودن بعضی از روستاها با مشکل کم آبی در ماه هایی از سال به دلیل تامین آب از منابع آب های سطحی و تاثیرپذیری بالای این منابع از شرایط آب و هوایی
  • پایین بودن ضریب تبدیل آب به فاضلاب به علت مصرف آب در آبیاری داخل منازل و تامین آب شرب احشام
  • وجود تفاوت های عمده بین واحدها و لوازم مصرف کننده آب و تولید فاضلاب

انواع شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری و روستایی

شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری عمدتا برای جمع آوری و انتقال آب های آلوده شده مناطق شهری و فضولات انسانی بعضا ترکیبی از این فاضلاب ها و فضولات همراه با رواناب ها و آب های حاصل از جوی این گونه مناطق طراحی و اجرا میگردند. این شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری که میتوانند برای جمع آوری و انتقال هر یک از انواع فاضلاب های خانگی، تجاری، عمومی، صنعتی، آب های سطحی و یا ترکیبی از آنها طراحی گردیده و به اجرا درآیند میتوانند به صورت مجزا، مختلط و یا نیمه مختلط و به شرح زیر باشند :

  • شبکه جمع آوری فاضلاب مجزا :

شبکه جمع آوری فاضلاب مجزا به شبکه فاضلابی اطلاق میگردد که فقط برای جمع آوری و انتقال فاضلاب های انسانی و صنعتی طراحی و اجرا گردیده و هیچ گونه پیش بینی برای جمع آوری و انتقال روانآب ها و آب های حاصل از نزولات جوی ها در نظر گرفته نشده است.

  • شبکه جمع آوری فاضلاب مختلط

شبکه جمع آوری فاضلاب مختلط به شبکه فاضلابی اطلاق میگردد که در طراحی و اجرای آن علاوه بر جمع آوری و انتقال فاضلاب های انسانی و صنعتی، رواناب ها و آبهای حاصل از نزولات جوی نیز به حساب آمده و در نظر گرفته میشود.

  • شبکه جمع آوری فاضلاب نیمه مختلط

شبکه جمع آوری فاضلاب نیمه مختلط به شبکه فاضلابی اطلاق میگردد که در آن بخشی از شبکه فاضلاب در شهر  و به صورت مختلط و بخشی دیگر به صورت مجزا طراحی گردیده باشد. این نوع شبکه باید مجهز به سرریز هایی برای تخلیه بخشی از فاضلاب به منابع پذیرنده باشند.

انواع شبکه های جمع آوری فاضلاب روستایی

چنانچه برای دفع فاضلاب روستایی از چاه های جذبی، ترانشه های جذب یا سایر سامانه های دفع در محل فاضلاب استفاده نگردد، کار جمع آوری و انتقال فاضلاب روستاها با توجه به تعداد جمعیت سرویس گیرنده، میتواند با استفاده از شبکه جمع آوری مجزا، مختلط و نیمه مختلط و یا در صورت پایین بودن جمعیت سرویس گیرنده، پایین بودن میزان جریان فاضلاب، کوتاه بودن طول شبکه فاضلاب، پراکندگی منازل، کم عرض بودن معابر، فصلی بودن سکونت و سایر شرایط خاص حاکم بر روستاها که هزینه های بهره گیری از شبکه های متعارف را بسیار بالا میبرد، از شبکه های ویژه جوامع کوچک استفاده کرد.

 

به زودی ادامه این پست مهم رو براتون قرار میدیم.

پس با ما همراه باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *